fredag 24 januari 2014

Lycka att tycka om de man gör

Mitt yrke är kanske inte det lättaste idag. Jag är utbildad till att arbeta med våra jordbrukare, våra bönders ekonomi. Vår befolkning och politik arbetar inte helt i våra bönders riktning. Vi importerar mer och mer av den maten vi äter idag. Stora företag och vår politisk gör att våra svensk bönder arbetar på en marknad de har svårt att konkurrera på. Mervärdet av en levande landsbygd och svensk mat kan inte konkurrera mot kvantitet och pris. 
Men just idag ångrar jag inte alls mitt vägval. Jag har ett utmanande arbete och jag arbetar med människor och företagare som trotts allt lever för ett svenskt lantbruk. Att arbeta med människor som brinner för vad de gör smittar av sig.
Jag kan blanda mitt arbete vid skrivbordet med lukten av koskit, äta nybakat bullar vid ett köksbord och träffa fantastiska människor. 
Just denna eftermiddag ska jag spara på näthinnan till de mindre roliga dagarna. Där skrivbordet och mindre glada människor tar min energi.

Inga kommentarer: