tisdag 20 januari 2009

ärlighet

ibland vill vi höra en lögn. bara en liten.. eller bara inte sanningen rätt i ansiktet. eller?
nej tycker jag att sanningen alltid är den bästa. även om den gör mest ont.. men det onda går att hata. det som bara gör lite ont kan man alltid bygga ett hopp bakom..
jag är fortfarande säker på att det är hoppen som gör absolut ondast.
att fråga en fråga, betyder att man måste vara berädd på att svaret inte är det man vill..
det är därför många frågor uteblir.. av räddslan för svaret.
rädslan för vad frågan kan få för konsekvenser.. för genom att fråga kanske du tar ett val. valet av att erkänna att du vill veta något..
jag känner att jag nästan alltid över tiden mår bäst av sanningen. inte mina egna idéer, fantasier och tolkningar..
det gör hon med.. hon med tårarna. hon med besvikelsen.. hon med paniken över sanningen. jag vet att hon kommer må bra av sanningen sen.. snart..
men just idag, just nu... gråter hon för att hon inte kunde fått en liten lögn. bara en liten..
satan vad vi människor gör varandra illa.

1 kommentar:

Sven sa...

Sanningen för dig dit du hela tiden varit på väg, men fortare. Sanningen är en katalysator i livet. Förhoppningar som baseras på en osanning kostar, det kostar tid, livstid, din livstid...

Din livstid är egentligen den enda tillgång Du har. Har Du råd att förslösa den?